Nachtmerrie
Mag dat, winkelgevels insmeren? Met cacaoboter? Of klodders uierzalf? Het lijkt onontkoombaar in de Bossche binnenstad. Tegen de verschraling.
Mode, schoenen, brillen, telecom. Dat is wat de klok slaat. Veel familie- en speciaalzaken leggen het loodje. Geen opvolgers. Hoge huren. Prijsbrekers. En oprukkende internetverkoop. De paradox van de detailhandel: hoe meer zwakke schakels, hoe sterker de ketens. Om ziek van te worden? Een teiltje bij Blokker: € 0,99.
Elke dinsdag is het vaste prik. Faillissementszaken bij de Bossche rechtbank. Ook op 11 oktober. „Goh, spijtig”, zei de bode, nadat hij de naam Groos had afgeroepen, „weer een begrip uit Den Bosch weg.” De zitting was kort. Stil verliet Bram (39) de zaal. Einde verhaal voor beddenspeciaalzaak Groos, die zijn vader in 1968 in de Hinthamerstraat opende.
Slapend rijk worden. Lukt weinigen. Ook Bram niet. In 1990 kreeg zijn vader hernia en stapte Bram in de zaak. Mooi vak, ontdekte hij. De omzet? Als een stapelbed: hoger en hoger. Tien man personeel. Plezierige jaren, behalve al die beddenspringertjes op koopavonden.
Bram weet veel van ledikanten. Maar is geen twijfelaar. In 2008 pakte hij een gouden kans: een extra zaak in de Vughterstraat. Van het Noorse beddenmerk Jensen. Erg snø: kort na de feestelijke opening voorspelde de krant een recessie. De omzet halveerde. In 2011 verkocht hij soms dagenlang niets. „Een dood bedrijf kun je niet reanimeren”, zei een adviseur. Toen wist Bram genoeg. Eén aandenken haalde hij uit de boedel. Dat portret. Van z’n vader. Had Bram in Egypte laten schilderen.
Een rol slaapkamerbehang zou hij kunnen vullen. Met namen van verdwenen, roemruchte zaken: Van Mackelenbergh, Vennix, Van Miert, Bettonville, Tecklenburg. Ach, tegen massameuk en prijsknallers kun je nooit op. Binnenkort doet ook Leo Koek het licht in z'n lampenzaak uit. Donkere tijden? Xenos, achterste rek links. Lampenkapje Bloemdeco. Uit China: € 3,99.
De laatste jaren zag Bram ze steeds vaker komen. Uitprobeerders: even liggen, kundig advies inwinnen, doodleuk vertellen dat ze toch liever op internet bestellen. Of bij Swiss Sense – klinkt imponerend Zwitsers, maar de Chinese leveranciers van dit Udense bedrijf schijnen matig te jodelen. Andere rivaal: Beter Bed. Retteketet? Nee, grafboeket: veel speciaalzaken overleefden de prijzenoorlog niet. Grote jongens, daar verlies je elk kussengevecht van.
Vorige week is Bram de faillissementsverkoop begonnen. Tv-bed New York: 50% korting. Verderop in z'n winkel lokt boxspring ‘Wonderland’. Van Alice? Nee, en in een konijnenhol gaat Bram zich ook niet verstoppen. Rug recht, nooit weglopen, handen uit de mouwen. Heeft-ie van z’n ouders geleerd. Maar het vreet. Een maand geleden woog hij nog 102 kilo. Nu 92.
Op z’n kantoortje. Bram verlegt een blauwe envelop en rekent hardop: 20.000 keer kochten Bosschenaren hun bed of matras bij Groos. Een van die klanten was Jan Hoskam. Naar eigen zeggen kocht hij zijn slaapcomfort in 2009. Een vooruitziende blik van de huidige wethouder Economische Zaken. Want op zo’n internetmatrasje zou hij nog slapelozere nachten beleven. Nare smaak in de mond over de opmars van ketens? Kruidvat: Unident Fluor € 0,79.
Op de achterste muur bij Groos staat het woord ‘Dromen’. Snel met de witkwast eroverheen is lastig. Want Hurkens, Lelijveld en andere verfspeciaalzaken in de binnenstad zijn al opgedoekt. Dat ‘Dromen’ in koeienletters dan maar laten staan? Hoeft niet. Nú bij Praxis: verfblik Decomode, kleurnummer 5125550, ‘Nostalgisch rood’. Voor € 17,-. Gegarandeerd dubbel dekkend.
________________________
Publicatiedatum in Brabants Dagblad en op internet: wo 2 november 2011