Wolken

Zesduizend jaar geleden eindigde het stenen tijdperk. Behalve op de Kruiskamp, in de Henri Bakkerstraat. Alles is er betegeld. De rijweg, stoepen, vrijwel elke voortuin. Godzijdank leeft de straatnaamgever niet meer – bij de aanblik zou z’n hart verstenen.

Henri Bakker [1878-1933] was een jonge Bossche vliegenier die naar wolken hunkerde. Zijn trotse bezit: een vliegmachine van zeildoek, latten en verzwaarde fietswielen. Met luchtshows hoopte hij de kost te verdienen. Tijdens een legeroefening in september 1911 verblufte hij met manoeuvres boven Den Bosch. Henri kreeg de eretitel eerste militaire vlieger van Nederland.

Al zijn er ook straten naar Icarus, Plesman en Zeppelin vernoemd, toch is dit geen stad voor hemelbestormers. Den Bosch is eerder aards, hoe luchtig zij zich ook voordoet. Veelzeggend is het verzet tegen hoogbouw in Den Bosch. Zelfs carnaval durfde maar eenmaal de zwaartekracht te tarten – met het thema Oeteldonk laot oe zweve in 2014. Alleen de vijf speel- en klimvliegtuigjes in het Zuiderpark willen opwaarts. Maar ze staan stil. Al weken wachten ze op Haagse goedkeuring om naar Kabul te vliegen. Gras groeit harder dan mededogen.

Toch is het druk boven ons hoofd. Een steekproef: het luchtverkeer op maandag 30 augustus boven Den Bosch. Spitwerk leert dat 122 vliegtuigen dat etmaal het luchtruim boven onze gemeente doorkruisen. US Air Force opent de rij. Zij passeert om 00.39 uur, op weg van luchtmachtbasis Ramstein in Duitsland naar Engeland. Later die dag zullen nog vijf toestellen van US Air Force over Den Bosch vliegen. Het zal eindigen met een DHL-vrachttoestel van Kopenhagen naar Brussel, dat om 22.56 uur voorbijkomt.

Met elf vluchten domineert Ryanair het Bossche luchtruim. Andere vaste passanten: KLM en easyJet, beide achtmaal. Meest voorkomende bestemmingen zijn Schiphol, Engeland, Italië en Griekse eilanden. Soms duikt een politie- of ambulancehelikopter op. Standplaats: Volkel. Af en toe verschijnt een sportvliegtuigje uit Gilze-Rijen of Eindhoven boven onze stad.

Het onderzoekje geeft ook vleugels aan de fantasie. Waarom vliegt Emirates – op weg van Dubai naar Londen – om 14.04 uur over de Lunetten en de EBI in Vught? Om Ridouan Taghi aan verspeelde vrijheid te herinneren? En waarom cirkelen sportvliegtuigjes graag boven de Gement en Drunense Duinen? Om in vogelvlucht de natuurschade van CO2-uitstoot te kunnen zien?

Nog een waarneming: luchtvaartmaatschappijen maken het passagiers belachelijk moeilijk om naar Den Bosch te zwaaien. Gemiddelde vlieghoogte: elf kilometer. Niet te doen, een begroeting. Wie akelig dichtbij komt, is een straaljagerpiloot van de Koninklijke Luchtmacht in Leeuwarden. Om 13.24 uur raast hij met zijn F-35A Lightning II op slechts 914 meter hoogte over Den Bosch. Of we hem zagen, is de vraag. Wij kijken niet zo snel omhoog. Wie in Den Bosch woont, leeft vanzelf al met z’n hoofd in de wolken.

______

Publicatie Brabants Dagblad: 1 september 2021